Museveni harasses Daily Monitor over Besigye


President Yoweri Museveni has started harssing Uganda’s leading newspaper, Daily Monitor, over opposition candidates especially FDC’s Kizza Besigye.

Save for the several warnings, Museveni’s legal team has even written to Monitor complaining about remarks made by Besigye at a campaign rally.

James Mukasa Sebugenyi, the Director Legal Services-NRM, in a letter dated February 9, 2016 accuses Monitor of “falsely depicting Uganda anf the government of NRM as the most corrupt”.

In their February 5, article titled: “NRM government most corrupt – Besigye”, Monitor quotes Besigye addressing a rally in Kasese District where he described Museveni’s government as the most corrupt government.

“Since independence, there is no government that [has been] as corrupt as this,” he said, adding: “I want Ugandans to be liberators in this election,” the newspaper quoted Besigye as saying.

Sebugenyi dismissed the article as full of “numerous innuendos and exaggerations”.

“This is false reckless and exaggerated unfair reporting by a newspaper.”

He said they had brought their displeasure to Monitor seeking for intervention “by way of guidance and caution to fair reporting”

“As the governing body, we believe that reckless reporting at this time has irreparable damage and ought to be controlled,” Sebugenyi said.


Uganda continues to rank among the most corrupt countries in the world with global watchdog, Transparency International’s corruption perception index of 2014 placing the country just behind Kenya as the second most graft-ridden nation in East Africa.

Sebugenyi doesn’t prove that Monitor concocted a story or misquoted Besigye.

Besigye has always said NRM government is the most corrupt.

He has repeated it today in Makindye division: “Since independence Uganda has never had as corrupt a government as the NRM.”

In Lira district yesterday, he said: “This is not a political rally; it is a parade to mark the end of the most corrupt regime in Uganda’s history.”

This comes a few days after NRM lodged a complaint to the Namuwongo based publications Daily Monitor accusing them of apparently doctoring Museveni’s rally picture.

The party accused the newspaper of publishing a picture of President Museveni’s rally in Buganda with a crowd smaller than the original attending crowd.

The previous day, Monitor had published FDC’s Kizza Besigye’s massive crowds in Mbarara, and now the old man with the hat is irked.

A fuming Museveni called Monitor’s MD Tony Glencross and Managing Editor Bichachi and demanded that they explain the picture or face his anger.

In 2013, government closed down Monitor for publishing a letter authored by now incarcerated former coordinator of intelligence services in the UPDF, Gen David Sejusa.

The letter alleged that Museveni would bump off top army generals and government officials to ensure his son, Muhoozi Kainerugaba, succeeds him as president.

Theinsider Uganda is a news publishing website. We are located at Suite G25 Metroplex Shopping mall, Naalya Kampala Uganda. info@theinsider.ug
Enter ad code here

Copyright © 2016 Theinsider Uganda. Unearthing the truth

To Top